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寺嶋学長の新年挨拶が行われました。

イベント報告 | 2022年1月12日


2022年頭あいさつ

2022年1月 豊橋技術科学大学学長 寺嶋 一彦

 新年明けましておめでとうございます。年頭にあたり、皆様のご健康とご活躍を祈念します。皆様とは新型コロナウイルス感染症の影響により、対面でお会いする機会が少なく残念でしたが、少し状況が良くなり今年は対面とオンラインのハイブリッドで年頭の挨拶を実施することができました。この機会を利用し、本学の今後への抱負について、少し時間を頂きお話しさせていただきます。2022年は、国立大学、とりわけ私達研究大学にとって、命運に関わる年になるのではないかと思います。我々教職員は一丸となり、新しい時代の豊橋技術科学大学を作っていきたいと思います。

 本学は研究大学として、半導体・センサ、ロボット研究を強みとし大型共同研究を進め、民間企業との共同研究では、民間企業からの研究者1人当たり研究費受入額で全国第2位の実績をあげました。また昨年、東三河産学官金連携形成委員会の設立及び名古屋市立大学、医療法人澄心会豊橋ハートセンターなど県内学術・医療機関との包括連携協定を結び共同研究を開始するなど地域との連携を強化しています。他にも豊橋市再開発の一環として豊橋駅前にオープンされましたemCAMPUS EASTに、サテライト・オフィスを設置し、東海地域、全国、世界と繋ぐ第2の窓口としています。本学は高専生、普通科・工業科高校生、留学生、社会人など多様な学生を集めダイバーシティを推進し、地域から愛され、世界に発信・貢献する大学を目指しています。

 しかしながら、我が国では少子高齢化社会で国の成長率・幸福感の低下、世界では新型コロナウイルス感染症による危機と取り巻く環境は厳しいものがあります。
特に最近は、高齢化社会に伴い、学部1年生、3年次編入生、大学院博士前期課程入学生、博士後期課程入学者数が定員割れを起こすなど統計データを見ると危機が忍び寄っている予兆を感じます。その中でも博士後期課程の入学者数の落ち込みが激しいです。我が国は個人GDPのランキング低下、論文数の低下、企業の多様な分野でのランキング低下など、科学技術立国としては先行きが不安であります。これを解決する方法の一つは、博士後期課程入学者数を増加させ、国立大学を産業界や社会の知の拠点として国全体として支援し、そのうえで優秀な博士を学術機関だけでなく産業界に大挙輩出していくことであると思います。アメリカ、英国、ドイツなど先進諸国と比べその落ち込みは激しいです。その原因を考えてみましょう。私は大きく分けて3つあると思います。1つ目は、博士後期課程での生活費を賄うための給与(同年代と同程度の給与と研究自由度の増加)がないことです。2つ目は、博士後期課程修了後、就職先が不足していることや、博士号取得者としての称号が給与・処遇面で評価されていないことです。そして3つ目が、博士後期課程入学への学生のモチベーション不足です。一つずつ考えて行きましょう。1つ目は、文部科学省の大学フェローシップ創設事業などにより少しずつ博士課程での経済支援の環境が改善されてきています。また、博士後期課程在学中の学生に高額の給与を支給してくれる企業も出てきております。学生にこのような情報を徹底して通知する必要があります。2つ目は、産業界との共同研究への大学院学生参画の増加により、企業の認識が変わり徐々に改善されつつあります。博士後期課程修了者は、専門は深いが視野が狭く蛸壺化されていると言われることがあります。しかし実情は決してそうではなく、リーダーの素質を持った優秀な学生が多くいます。これは指導教員の指導方針と企業認識の改めが不可欠ですが徐々に国の施策で改善されてきています。

 さて3つ目です。これが最も重要であり深刻であると思います。つまり学生が博士後期課程へ進学するモチベーションをいかに持たせるかです。そのためには学部時代から博士後期課程の重要性を学生に機会のあるごとに説くことが必要であると思います。それと同時に、研究者が研究のプロとして、学問、研究をこよなく愛し、学問・研究に没頭し楽しんでいることが必要です。つまり、学問への情熱(パッション)が何より大事です。法人化後、日頃の実務に忙しくなり、この辺りが疎かになったため、学生が研究への魅力を感じなくなっている可能性があります。

 私は戦後生まれですが、当時は、多くの分野で世界的に新しい学問分野が生まれ、多くの旧帝大系大学では待遇は決して良くなかったですが多数の学生が博士後期課程に進学しました。一方、博士号を取得しても大学のポストがなく、しかし企業に就職せず大学の先生になりたいという学生が多数存在し、オーバードクターの花盛りでした。教授たちは、ゆったりして、学問に夢を持ち楽しんでいる感じが強かったです。私はそれに憧れました。さて現状はどうでしょうか? 待遇は当時に比べると随分改善されてきたと思います。

 先生が研究のプロとして、常日頃から自由な風土の下で、学問の夢や目標を学生に語り、学問の楽しさ、醍醐味を伝えることが不可欠です。国内・国際学会への参加や共同研究での出張などで、以前に比べ外出が多くなり学生に向き合うことが減ってきているのは事実と思います。しかしながらコロナ禍の時代で学んだように、オンラインと対面をハイブリッドに使えば外出が増えても、それらを克服できると思います。そのためには、学生や弟子への愛が大切です。教職員の皆様に申し上げたいのは、学生や若手教員への「情熱(パッション)と愛」です。アカデミアとして、これがないと、いくら戦略を練ってもこの状況を打破できません。今年は皆様、今まで以上に「情熱と愛」を持ち、学生に接するようにお願いします。

 ところで、私が学長になる前の所信表明では、「社会に貢献する元気な大学を作るー技術科学で世界を変える」と述べました。

 大学は知の拠点として、またクリティカルシンキング(知識をうのみにしない批判的思考)の学びの場として、私は、単に世の中のためになるという産業界や社会から与えられた他動的なものではなく、本学の特色である技術科学で世界を変えるような研究・教育をしていこうと述べました。どういう風にするかは、独創的な価値創造をして我々が独自に考えないといけません。その一つの方法論として、「集めて、繋いで、光を当てる」ことをスローガンとしました。学長個人としては、集めるは、人材、資金を集める。繋ぐは、組織をうまく連携させシナジー効果を高める。また光を当てるは、皆様の得意な所に大学として支援していくなどです。このスローガンは、皆様にとっても色々あてはまると思います。専門分野の情報を集める。そしてその情報をうまく繋ぎ、大事な所に仕事を重点的に集中させるなどです。

 さてここで1つお願いがあります。研究は自由な風土のもとで、皆様の得意な分野を大いに探求して頂き、素晴らしい成果を出していただければ結構です。それが学問の裾野を広げます。ただ本学は、技術科学大学という日本に2つしかない大学の1つです。技術科学とは、「技術を科学的に解明し、技術を体系化し、新しい技術を生む」。本学は51の国立高等専門学校と連携している大学で、モノづくりが強く、またAI、IoTなどデジタル能力も高い学生の多い大学です。今後は、センサ・AI、ロボットなどCPS技術やカーボンニュートラルなどの学問も兼ね備えた異分野融合型(クロステック)の技術科学の世界最高水準の教育・研究を行い、実装化・応用化研究分野で世界のトップクラスを目指す使命がございます。したがって、優秀な学生を全世界から「集め」、そして優秀な研究機関・産業界と世界にネットワークを持ち「繋がり」、そして、技術科学に「光を当て」世界を変える大学にしていくことを忘れないでください。これに関しては、全員一丸となりベクトルを合わせ進んでいきたく思います。これが究極的には、世界に類を見ない、本学のブランドであります。現在10年、20年先の長期将来計画を昨年から作りはじめ今年の3月までに完成する予定です。今、申し上げたことは、長期にわたり変わらない本学のビジョンでありブランドでございます。そのために、大学の活力の源である教職員や学生が元気に働け、勉強ができる環境を作ることに努めます。それが社会に貢献することに繋がります。私の所信表明での「社会に貢献する元気な大学を作るー技術科学で世界を変える」、また、「集めて、繋いで、光を当てる」というのは以上の理念でございますので、我々教職員は一丸となり、新しい時代の豊橋技術科学大学を作っていきたいと思います。

 今年は寅年。そのなかでも壬寅(みずのえのとら)にあたります。壬寅は、「新しく立ち上がること」や「生まれたものが成長すること」といった縁起のよさを表しているそうです。

 最後になりますが、本年が皆様にとり、また大学にとり良い年となることを祈り、学長の2022年新年の挨拶とします。

New Year's Greeting for 2022

January 7, 2022 (Friday) 10:00  Toyohashi University of Technology
President Kazuhiko Terashima 

 Happy New Year to you all. At the beginning of this year, I would like to wish you all good health and success. I regret that we have not had many opportunities to meet face-to-face due to the effects of the new coronavirus infection, but the situation has improved a bit and this year we were able to conduct a hybrid of face-to-face and online New Year's greetings. I would like to take this opportunity to talk about our university's aspirations for the future. I believe that 2022 will be a fateful year for national universities, especially for our research universities. We, the faculty and staff of Toyohashi University of Technology, will work together to build a new era of Toyohashi University of Technology.

 As a research university, Toyohashi University of Technology has promoted large-scale joint research with its strengths in semiconductor, sensor, and robotics research, and has ranked second in Japan in terms of the amount of research funding received per researcher from private companies. Last year, we strengthened our ties with the local community by establishing the Higashi Mikawa Industry-Academia-Government-Government Collaboration Formation Committee, and by signing a comprehensive collaboration agreement with Nagoya City University, the Cyoshinkai Heart Center, and other academic and medical institutions in the prefecture to begin joint research. A satellite office has been established in emCAMPUS EAST, which opened in front of Toyohashi Station as part of the Toyohashi City redevelopment project, to serve as a second window to the Tokai region, the rest of Japan, and the world. Our university aims to become a university that is loved by the local community and contributes to the world by attracting a diverse student body, including technical college students, high school students, international students, female students, and working adults.

 However, the environment surrounding the university is severe, with a declining birthrate and aging population in Japan, a decline in the country's growth rate and sense of well-being, and a crisis caused by the new coronavirus infection in the world.
In particular, the recent statistics show that the number of first-year undergraduates, third-year transfer students, master's students, and doctoral students has fallen below the quota due to the aging society. Among them, the decline in the number of students enrolled in doctoral programs is particularly severe. Japan's future as a nation of science and technology is uncertain, with declining rankings in personal GDP, declining numbers of papers, and declining rankings in various fields of business. I believe that one way to solve this problem is to increase the number of doctoral students enrolled, support national universities as centers of knowledge for industry and society as a whole, and then produce a large number of excellent PhDs not only for academic institutions but also for industry. Compared to other developed countries such as the U.S., the U.K. and Germany, the decline in the number of Ph. Let's think about the reasons for this. I think there are three main reasons: the first is the lack of cost-of-living salaries for Ph.D. students (comparable salaries to their peers and increased research freedom); the second is the lack of job opportunities after finishing the Ph.D. program and the lack of recognition of the title as a Ph.D. The third is the lack of motivation among students to enter doctoral programs. First, the financial support environment for doctoral programs is gradually improving through the MEXT University fellowship creation projects. Also, there are some companies that are willing to pay high salaries to PhD students. We need to thoroughly inform our students of this information. Secondly, with the increase in graduate student participation in joint research with industry, the perception of companies is changing and gradually improving. It is sometimes said that those who have completed doctoral programs have a deep specialty but a narrow perspective and are octopus-like. In reality, this is not the case, and there are many excellent students with leadership qualities. It is essential to change the guidance policy of the instructor and the perception of the company, but this is gradually being improved by the government.

 Now for the third point. I think this is the most important and serious issue. In other words, how to motivate students to go for doctoral studies. In order to do so, I think it is important to emphasize the importance of the doctoral program to students from their undergraduate years whenever there is an opportunity. At the same time, it is necessary for researchers, as research professionals, to love academics and research, to immerse themselves in academics and research, and to enjoy it. In other words, passion for learning is the most important thing. Since the incorporation of the university, we have been busy with our daily work, and this may be the reason why students do not feel attracted to research anymore.

 I was born in the postwar period, but at that time, new academic fields were born worldwide in many fields, and many students went on to doctoral programs at many former imperial universities, although the treatment was not good. On the other hand, there were many students who wanted to become university teachers instead of working for companies, and over-doctoring was in full swing. The professors were relaxed and seemed to be enjoying their academic dreams. I admired that. Now, what about the current situation? I think the treatment has improved a lot compared to those days.

 As a professional researcher, it is essential for professors to talk to students about their academic dreams and goals, and to convey the joy and thrill of academics to them under a free research environment . I think it is true that I have to go out more than before to participate in domestic and international conferences, travel for joint research, etc., and have less time to face students. However, as I learned in my time at Corona, I believe that we can overcome this by using a hybrid of online and face-to-face communication, even if we have to go out more. To do this, love for students and disciples is important. What I would like to say to faculty members is "passion and love" for students and young faculty members. Without this, no matter how many strategies we devise, academia will not be able to overcome this situation. This year, I would like to ask all of you to treat your students with more passion and love than ever before.

 By the way, in my speech before I became the president of the university, I stated that I would "To create a vibrant university that contributes to society - change the world through technological science".

 As a university is a center of knowledge and a place for learning critical thinking, I said that I would conduct research and education that would change the world through the technological science that is the hallmark of our university, not just for the benefit of the world, which is something that is given to us by industry and society. What kind of research and education? How to do this, we have to think independently by creating original value. As one of the methodologies, we have adopted the slogan "Collecting, Connecting, and Illuminating". For the President personally, collecting means collecting human resources and funds, and connecting means linking organizations to increase synergy effects. Illuminating is shining a light on your strengths, the university will support you in your areas of expertise. I believe that these slogans apply to you in many ways. I think this slogan applies to you as well. collect information in your area of expertise, connect that information well, and focus your work on the important areas.

 Now, I would like to make a request to all of you: in a free research environment, I would like you to explore your areas of expertise and produce excellent results. This will broaden the scope of learning. However, our university is one of only two universities in Japan called the University of Technology. Technology and science is " Unraveling technology scientifically systematizing technology creating new technology". It is also a university that collaborates with 51 technical colleges and has many students who are strong in manufacturing and also have high digital skills such as AI and IoT. Therefore, our mission is to conduct world-class education and research in cross-disciplinary (cross-tech) technological science that combines CPS technologies such as sensors, AI, and robotics, as well as carbon-neutral studies, and to become one of the top universities in the world in the field of implementation and application research. Therefore, please do not forget to "collect" excellent students from all over the world, to "connect" with excellent research institutions and industries in the world, and to "illuminate" the light on technical science to make the university a university that will change the world. In this regard, I would like all of us to unite and move forward together as one vector. Ultimately, this is the brand of our university, which is unparalleled in the world. Currently, we are working on a long-term future plan for the next 10 to 20 years, which will be completed by March of this year. What I have just described is the vision and brand of our university that will not change over the long term. To achieve this, we will strive to create an environment where our faculty, staff, and students, who are the source of the university's vitality, can work and study energetically. This will lead to our contribution to society. This is what I meant when I said, "To create a vibrant university that contributes to society - change the world through technological science" and "Collecting, Connecting, and Illuminating, so we, the faculty and staff members, will work together to create a new era of Toyohashi University of Technology.

 This year is the year of the tiger, and in the year of the tiger, Mizunoe no tora (壬寅) is said to represent good fortune, such as "a new start" and "the growth of something born".

 In closing, I would like to wish you and the university a happy new year and wish you all the best for the New Year 2022.

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