

A research team from the Urban and Transportation Systems Laboratory, Department of Architecture and Civil Engineering, Toyohashi University of Technology, conducted research on the impact of digital services alternative usage on equity and sustainability in cities. The study reveals how the use of digital services, such as online shopping and remote work, interacts with social networks and demographics to affect residential location choice and urban structure. The results of this research were published in the international academic journal "Sustainability".
Through a large-scale questionnaire survey of 6,210 individuals nationwide in Japan, the research study investigated how people's digital service usage and their online social interactions affect their residential location choice and urban structure.
The study revealed the following important findings:
Mr. Mustafa Mutahari, PhD Candidate, and the main author of the study, stated, “Urban development must be both smart and inclusive. A digitally connected future is only sustainable if it’s equitable and supports diverse populations. Our research is strongly linked to SDG 11 (Sustainable Cities and Communities) and SDG 10 (Reduced Inequalities). Policymakers must balance the provision of digital services and physical services which require mobility. Overdependence on either can harm sustainable urban development. The future lies in integration, not replacement, and this is the path to achieving well-being, inclusion, and urban resilience.
As future research, the research team plans to develop a "quantitative trade-off model" to optimize the balance between digital and physical service usage. This model will quantitatively evaluate the impact of digital service substitution on urban structure, the social environment, and the quality of life of residents, with the aim of contributing to the development of sustainable and inclusive urban strategies.
Mutahari, M., Suzuki, D., Sugiki, N., & Matsuo, K. (2025). Digital Service Substitution and Social Networks: Implications for Sustainable Urban Development. Sustainability, 17(11), 5185. https://doi.org/10.3390/su17115185
豊橋技術科学大学 建築・都市システム学系 都市・交通システム研究室の研究チームは、デジタルサービスの代替利用による、都市における公平性と持続可能性への影響に関する研究を行いました。本研究では、オンラインショッピングやリモートワークなどのデジタルサービスの利用が、ソーシャルネットワークや人口属性と相互に作用し、住居選択や都市構造にどのように影響を与えているのかを明らかにしています。この研究成果は、国際学術誌「Sustainability」に掲載されました。
全国6,210名を対象とした大規模なアンケート調査を通じて、人々のデジタルサービス利用やオンライン上での社会的交流が居住地選択に与える影響を把握し、都市構造に及ぼす影響を分析しました。
本研究における主要な知見は以下の通りです。
本研究の共同第一著者である博士後期課程3年のムタハリ・ムスタファさんは「都市開発はスマートであると同時に包摂的でなければなりません。デジタルでつながる未来を持続可能なものにするためには、すべての人が公平に参加できることが不可欠です。私たちの研究は、SDGs No.11(住み続けられるまちづくりを)とSDGs No.10(人や国の不平等をなくそう)にも深く関係しています。政策立案者は、デジタルサービスと移動を伴う実空間の店舗等でのサービス提供のバランスを取る必要があります。どちらか一方への依存は、持続可能な都市づくりにとってリスクとなります。今後は『置き換え』ではなく『統合』がカギであり、それがウェルビーイング、包摂性、都市のレジリエンスを実現する道です。」と述べています。
今後、デジタルと実空間でのサービスの利用バランスを最適化するための「定量的トレードオフモデル」の開発を予定しています。このモデルは、デジタルサービスの代替が都市構造、社会環境、そして居住者の生活の質に与える影響を定量的に評価し、持続可能かつ包摂的な都市戦略の立案に貢献することを目指します。

| Name | Mustafa Mutahari |
|---|---|
| Affiliation | Department of Architecture and Civil Engineering |
| Title | Doctor Course Student |
| Fields of Research | Urban and Transportation Planning |